Την Πέμπτη 29 Αυγούστου 2024
αναρτήθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης
αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των
έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων». Η διαβούλευση
ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2024 και ώρα 17:00.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την
περιοχή μας είχε το άρθρο 30, με το οποίο στην παρ. 2 του άρθρου 156 του
ν.4759/2020 προστίθενται οι λέξεις «τους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής
ενέργειας με χρήση συσσωρευτών, καθώς και τα έργα παραγωγής ενέργειας από
απορρίμματα» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Για τα έργα Α.Π.Ε.
και Σ.Η.Θ.Υ.Α., τους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση
συσσωρευτών, καθώς και τα έργα παραγωγής ενέργειας από απορρίμματα που
εγκαθίστανται εντός των Πυρήνων των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.), η
προθεσμία της υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4685/2020
(Α’ 92) αναστέλλεται μέχρι τη έναρξη ισχύος του προεδρικού διατάγματος για την
έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.) της Ζ.ΑΠ. Η αναστολή του
προηγούμενου εδαφίου δεν κωλύει την υποβολή και έγκριση φακέλου Μελέτης
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) ή φακέλου για την υπαγωγή σε πρότυπες
περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, για την έκδοση απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών
όρων ή υπαγωγής σε πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, αντίστοιχα, από την
αρμόδια αρχή του ν. 4014/2011 (Α’ 209).»
Συμμετείχα στη διαβούλευση για την
υποστήριξη των εμπεριστατωμένων θέσεων που κατέθεσε για το άρθρο 30 ο Αγροτικός
Κτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Δυτικού Βερμίου και να καταγγείλω το τελευταίο
κομμάτι της πιο πάνω παραγράφου, που ψηφίστηκε το Δεκέμβριο 2020, εν μέσω
"πανδημίας" και εγκλεισμών. Ακολουθεί η παρέμβαση:
Το άρθρο 30
πρέπει να αποσυρθεί στο σύνολό του, εναλλακτικά να επαναδιατυπωθεί όπως το
θέτει ο Αγροτικός Κτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Δυτικού Βερμίου, της Ζ.ΑΠ.
Κοζάνης. Αυτό που έγινε το Δεκέμβριο 2020, εν μέσω πανδημίας και εγκλεισμών, με
το άρθρο 156 του ν. 4759/2020 να δίνει τη δυνατότητα για υποβολή και έγκριση
φακέλου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) ή φακέλου για την υπαγωγή
σε πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις (ΠΠΔ), για την έκδοση απόφασης έγκρισης
περιβαλλοντικών όρων ή υπαγωγής σε πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις,
αντίστοιχα, από την αρμόδια αρχή του ν. 4014/2011 (Α’ 209), χωρίς προηγουμένως
να έχει εγκριθεί και να έχει γίνει έναρξη ισχύος του Προεδρικού Διατάγματος για
την έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.) της Ζ.ΑΠ. αποτελεί
όνειδος για το Κράτος Δικαίου στη χώρα.
Σε καμιά
περίπτωση δεν είναι δυνατόν να συνταχθεί Φάκελος Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων έργου ή Φάκελος ΠΠΔ χωρίς να είναι γνωστές οι συνθήκες και οι όροι,
που ισχύουν σε μια περιοχή. Ο μόνος τρόπος για να συντάξει ο μελετητής
"έγκυρη" Μ.Π.Ε. είναι να συνταχθεί Προεδρικό Διάταγμα σύμφωνο με τη
Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έργου ή τον Φάκελο ΠΠΔ. Δηλαδή η
ενδιαφερόμενη εταιρεία να δώσει έτοιμο το Προεδρικό Διάταγμα στο Υπουργείο, το
οποίο με τον τρόπο αυτό εξυπηρετεί εντελώς συγκεκριμένα επιχειρηματικά
συμφέροντα. Αυτά δεν είναι επιτρεπτά σε ευνομούμενα κράτη, συμβαίνουν μόνο σε
ό,τι αποκαλούμε failed state.
Τέλος, οι
προθέσεις ενδιαφερόμενων επιχειρηματικών ομίλων να μετατρέψουν την περιοχή των
πρώην λιγνιτωρυχείων σε χαβούζα καύσης απορριμμάτων τουλάχιστον της μισής
Ελλάδας, με πρόσχημα την παροχή "φθηνής" ενέργειας για τις
τηλεθερμάνσεις της περιοχής, είναι εντελώς απαράδεκτες και η σχετική διάταξη
πρέπει να απαλειφθεί πλήρως τόσο από το άρθρο 30 του παρόντος νομοσχεδίου όσο
και από το άρθρο 156 του ν.4759/2020.
Το σχόλιο του Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Δυτικού Βερμίου μπορείτε να δείτε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου