Μετά τον Πανελλήνιο σάλο η
ΔΕΗ επεχείρησε, με ΕΞΑΣΕΛΙΔΗ ανακοίνωση γεμάτη παραμύθια για αποπροσανατολισμό
της κοινής γνώμης, να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα για την ανατίναξη εκσκαφέων
στο ορυχείο Μαυροπηγής.
1.
Το παραμύθι του «ακριβού» λιγνίτη λόγω CO2
Το 2013, επί κυβέρνησης
Σαμαρά, ανατέθηκε η σύμβαση για τη νέα, σύγχρονης τεχνολογίας, λιγνιτική μονάδα
Πτολεμαΐδα 5. Η προδιαγραφή για εκπομπές CO2 ήταν 1,05 tn/MWh. Στην πραγματικότητα,
προσέχοντας την ποιότητα του λιγνίτη κατά την εξόρυξη στο ορυχείο, οι εκπομπές
μπορούν να μειωθούν κάτω από 1tn/MWh. Το Μάιο 2025, κατά την παρουσίαση
επενδυτικού σχεδίου παρουσία του πρωθυπουργού, η ΔΕΗ ανακοίνωσε την κατασκευή
μονάδας καύσης σκουπιδιών. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ενέργειας, ένας τόνος καιόμενων σκουπιδιών εκπέμπει
1tn CO2. Στην πραγματικότητα θα εκπέμπει περισσότερο, επειδή η πρόβλεψη είναι να καίγονται σκουπίδια των
τελευταίων κλάσεων ποιότητας (4 & 5). Πρακτικά αντικατάσταση της καύσης
λιγνίτη με καύση σκουπιδιών, με εκπομπές δυνητικά καρκινογόνων ουσιών (διοξίνες
& φουράνια).
2.
Το παραμύθι της «ευελιξίας» των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής
Οι λιγνιτικές μονάδες
κατασκευάζονται πάντα ως μονάδες «βάσης». Έτσι λέγονται αυτές που λειτουργούν τουλάχιστον
6.500 απ’ τις 8.760 ώρες του έτους, για να καλύπτουν την ελάχιστη ζήτηση
ηλεκτρισμού («βάση»). Δεν χρειάζονται «ευελιξία», δηλαδή να αυξομειώνουν
φορτία, παρακολουθώντας τις μεταβολές της ζήτησης. Στην Ελλάδα η ελάχιστη ζήτηση
το 2025 ήταν 3.260MW
(στις
05:00 της 21.4.2025). Δηλαδή μπορούμε να έχουμε τουλάχιστον 3.500MW μονάδες βάσης. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ,
αρκετές μονάδες φυσικού αερίου που έγιναν μετά το 2004 ΔΕΝ είναι κατάλληλες για να αυξομειώνουν φορτία, είναι μονάδες
«βάσης». Στην Ελλάδα ΔΕΝ έχουμε αγορά
φορτίου βάσης, όπως έχουν άλλες χώρες. Την οργάνωση της αγοράς την κάνει η
κυβέρνηση.
Όταν κανείς φορτώνει το
σύστημα με αιολικά και φωτοβολταϊκά «έντονης στοχαστικότητας» η πιο «ευέλικτη»
τεχνολογία για να αντιμετωπίζει τις αυξομειώσεις ζήτησης και παραγωγής ηλεκτρισμού
είναι τα υδροηλεκτρικά, όχι το φυσικό αέριο. Αλλά υδροηλεκτρικά δεν κάνουμε, προκειμένου
να καίμε φυσικό αέριο. Το υδροηλεκτρικό στη Μεσοχώρα Τρικάλων κατασκευάστηκε
στην περίοδο 1986-2001, το έχουμε πληρώσει €275 εκατ. με τους λογαριασμούς
ηλεκτρισμού και δεν έχει δώσει ούτε μια κιλοβατώρα. Λίγο πιο κάτω θα γινόταν
και το υδροηλεκτρικό της Συκιάς. Δεν έγινε ποτέ υδροηλεκτρικό στο Μουζάκι
Καρδίτσας, που θα προστατεύει κι από πλημμύρες. Στο Νεστόριο Καστοριάς χρόνια
περιμένουν νέο φράγμα.
3.
Το παραμύθι της ανατίναξης για λόγους «βιομηχανικής ασφάλειας»
Τα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ
δουλεύουν πάνω από 60 χρόνια. Αναρίθμητες εργασίες έχουν γίνει στα ύψη των
συγκεκριμένων μηχανημάτων κι ακόμα ψηλότερα, σε μεγαλύτερα μηχανήματα. Αλλά
όταν ξεφορτώνεσαι το εξειδικευμένο προσωπικό για να δουλεύεις με εργολάβους,
ξαφνικά βρίσκεσαι αντιμέτωπος με την πραγματικότητα. Και λες «ας κάνουμε μια
ανατίναξη, να τα φέρουμε στα δικά μας μέτρα».
Πριν την ένταξη των συγκεκριμένων
εκσκαφέων στο ορυχείο Μαυροπηγής είχε προηγηθεί εκτενής επιθεώρηση της
κατάστασής τους από εξειδικευμένο Ευρωπαϊκό οίκο. Αν τώρα, όπως ισχυρίζεται η
ΔΕΗ, «παρουσίαζαν εκτεταμένη δομική
κόπωση και διάβρωση των μεταλλικών τους στοιχείων», μπορούν να δημοσιοποιήσουν
έκθεση αντίστοιχης νέας επιθεώρησης. Αυτό βεβαίως αφορά τη συνέχιση λειτουργίας
των μηχανημάτων, όχι τη μετατροπή τους σε έκθεμα της μεταλλευτικής ιστορίας της
περιοχής.
4.
Η συνεχιζόμενη κοροϊδία της τοπικής κοινωνίας
Η ΔΕΗ ισχυρίστηκε ότι «σχεδιάζει τη δημιουργία ενός Μουσείου Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην περιοχή της Πτολεμαΐδας, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Απρίλιο του 2025». Μόνο που αυτός ο σχεδιασμός είναι άνω της δεκαετίας, απ’ την εποχή της κυβέρνησης Σύριζα ακόμα και η υλοποίησή του δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Δεν έχει χωροθετηθεί πουθενά, δεν υπάρχει σχεδιασμός, δεν υπάρχει προϋπολογισμός. Αντίθετα, χωροθέτησαν τη μονάδα καύσης σκουπιδιών και το Data Center ακριβώς πάνω στις αυλές λιγνίτη των ΑΗΣ, λες και ήταν ...

















