15 Ιουλίου 2024

Απόψεις επί της δημόσιας διαβούλευσης του ΔΕΔΔΗΕ για το Προκαταρκτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου 2024-2028

Ο ΔΕΔΔΗΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι 15/7/2024 το Προκαταρκτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου 2024-2028. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, οι απόψεις των συμμετεχόντων θα αποσταλούν στη ΡΑΑΕΥ και θα ληφθούν υπόψη από τον ΔΕΔΔΗΕ κατά τη σύνταξη του τελικού Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύου 2024-2028, που θα υποβληθεί στη ΡAΑΕY προς έγκριση.

Το σχέδιο είναι εξόχως ασαφές και δεν αντιμετωπίζει ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, αλλά συγκεκριμένων χρηστών. Υπόψη πως ο ΔΕΔΔΗΕ ανήκει (100%) στην ιδιωτικοποιημένη πλέον ΔΕΗ και σε Αυστραλιανή εταιρεία. 

Ο ΔΕΔΔΗΕ τα έργα υπογειοποίησης δικτύου στις πόλεις τα χαρακτηρίζει ως "αισθητικής αναβάθμισης", αλλά η παρεμπόδιση κίνησης πεζών/ΑΜΕΑ από κολόνες, που "φυτεύτηκαν" όπως-όπως πριν 40-50-60 χρόνια στα πεζοδρόμια, από την τότε 100% ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΕΗ, δεν είναι θέμα αισθητικής. Θεωρώ πως οι Δήμοι θα πρέπει να ζητήσουν από το ΔΕΔΔΗΕ τη μεταφορά κάθε κολόνας που παρεμποδίζει την κίνηση πεζών/ΑΜΕΑ στα πεζοδρόμια και οι ενέργειες να ενταχθούν στο Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου. 

Με βάση τα πιο πάνω, έστειλα στη διαβούλευση τις πιο κάτω απόψεις:

1. Το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ μέσα στις πόλεις είναι πρακτικά κυρίως αυτό που είχε αναπτύξει η κάποτε 100% ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΕΗ, ιδίως στην εποχή της εκρηκτικής οικιστικής ανάπτυξης με το θεσμό της αντιπαροχής. Από τότε έχουν παρέλθει πολλές δεκαετίες, οι πόλεις έχουν αλλάξει, οι κοινωνικές συνθήκες έχουν αλλάξει, αλλά ...

οι θέσεις του δικτύου ελάχιστα έχουν αλλάξει. Ως αποτέλεσμα υπάρχουν πάρα πολλά σημεία στο δίκτυο που οι κολόνες είναι τοποθετημένες σε πεζοδρόμια και εμποδίζουν την ασφαλή μετακίνηση μητέρων με καρότσια και ΑΜΕΑ με αμαξίδια. Απαιτείται η πλήρης καταγραφή τέτοιων σημείων από το ΔΕΔΔΗΕ, σε συνεργασία με τους κατά τόπους Δήμους, και η κατά το δυνατόν ταχύτερη αποκατάσταση της βατότητας των πεζοδρομίων. Τα σχετικά έργα λείπουν εντελώς από το ΣΑΔ 2024-2028 και ασφαλώς δεν είναι θέμα "αισθητικής αναβάθμισης", ώστε να πρέπει να συμμετέχουν στη χρηματοδότηση οι Δήμοι, αλλά υποχρέωσης του ΔΕΔΔΗΕ προς την κοινωνία, όπως όλες οι εταιρείες που βάζουν εμπόδια στα πεζοδρόμια.

2. Η ήδη νομοθετημένη υποχρεωτική ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης τα επόμενα χρόνια απαιτεί σημαντική ενίσχυση υποδομών, ώστε να είναι τεχνικά εφικτή η αναβάθμιση σε ισχύ των παροχών σε σπίτια και μικρές επιχειρήσεις. Τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να μπορούν να φορτίζονται και στα σπίτια και στους χώρους εργασίας.  Θα πρέπει να μπορούν να εγκατασταθούν οικιακοί φορτιστές με σημαντική διαθέσιμη ισχύ κι αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό με τη σημερινή συμφωνημένη ισχύ για παροχές χαμηλής τάσης. Από το ΣΑΔ 2024-2028 δεν προκύπτει τέτοια ενίσχυση υποδομών, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρεθούν, παρά τη θέλησή τους, όμηροι των εταιρειών που έχουν σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Δεδομένης της δεσπόζουσας θέσης της ΔΕΗ στην αγορά χαμηλής τάσης και της 1ης θέσης στην αγορά μέσης τάσης, ο (θυγατρική της ΔΕΗ) ΔΕΔΔΗΕ, με το ΣΑΔ 2024-2028, μετατρέπει εν πολλοίς τους καταναλωτές σε ομήρους της μητρικής του εταιρείας.

3. Τέλος, το Προκαταρκτικό Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου, που έχει θέσει ο ΔΕΔΔΗΕ σε δημόσια διαβούλευση (κείμενο, παραρτήματα, έργα), είναι γραμμένο με αόριστες γενικολογίες, ασάφειες και σε άκρως τεχνική γλώσσα και ορολογία, που δεν επιτρέπει τη συμμετοχή όλων στη διαβούλευση. Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί συντομογραφίες που δεν περιλαμβάνονται στο σχετικό πίνακα. Ως εκ τούτου προτείνεται η απόσυρση του ΣΑΔ, η επανασύνταξη σε σαφή και κατανοητή γλώσσα και μόνο στη συνέχεια η επανάθεση σε δημόσια διαβούλευση.

Οι πιο πάνω απόψεις κοινοποιήθηκαν στην Περιφέρεια και τους Δήμους Δυτικής Μακεδονίας, προς γνώση και για τις δικές τους ενέργειες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχόλιο στη δημόσια διαβούλευση του ΥΠΕΝ για το αναθεωρημένο "Εθνικό" Σχέδιο για την Ενέργεια & το Κλίμα

Την Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024 αναρτήθηκε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το αναθεωρημένο Εθνι...