Στις αρχές του 2023 σάλο είχε
προκαλέσει παγκοσμίως η ανακοίνωση Νορβηγικής ναυτιλιακής εταιρείας για
απαγόρευση μεταφοράς ηλεκτρικών, υβριδικών και οχημάτων υδρογόνου στα πλοία
της, για λόγους ασφαλείας: αν οι μπαταρίες λιθίου πάρουν για οποιοδήποτε λόγο
φωτιά, η τραγωδία είναι αναπόφευκτη. Είχα αναπτύξει τότε το θέμα στο τηλεοπτικό Ανατρεπτικό Δελτίο του
Alert TV.
Το Φεβρουάριο 2022 δυο διαφορετικά
πλοία που μετέφεραν ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν την ατυχία να πάρουν φωτιά οι
μπαταρίες λιθίου και το μεν Felicity Ace βυθίστηκε στον Ατλαντικό, το δε
Euroferry Olympia κατέληξε κατεστραμμένο στο λιμάνι του Αστακού. Τον Ιούλιο
2023 αντίστοιχη φωτιά εκδηλώθηκε σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μετέφερε το
Fremantle Highway, το οποίο κατέληξε επίσης κατεστραμμένο στο λιμάνι του Eemshaven, στα βόρεια της
Ολλανδίας.
Τώρα έχουμε
μια νέα σημαντική εξέλιξη, αυτή τη φορά απ' την Αυστραλιανή κυβέρνηση, η οποία
στις 25/10/2023 εξέδωσε προειδοποιητική
Οδηγία Ασφαλείας (Safety Alert) για τη μεταφορά
ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (Battery Electric Vehicles - BEV) με εμπορικά
πλοία (τύπου roll-on, roll-off - RORO
ferries).
Τις οδηγίες μπορείτε να δείτε
αναλυτικά στο σχετικό δελτίο της Αυστραλιανής υπηρεσίας. Εκείνο ωστόσο που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία είναι η πρώτη-πρώτη σύσταση: The
presence of BEVs onboard the vessel should be known to the master and crew.
Prior to loading, BEVs should be clearly identified with a marking system that
the master and all the crew are familiar with. Η παρουσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας στο σκάφος πρέπει να είναι γνωστή στον πλοίαρχο και το
πλήρωμα. Πριν από τη φόρτωση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας θα πρέπει να αναγνωρίζονται σαφώς με ένα σύστημα
σήμανσης, με το οποίο να είναι εξοικειωμένοι ο πλοίαρχος και όλο το πλήρωμα.
Στην Ελλάδα έχουμε μια εκτεταμένη
ακτοπλοΐα, με πλοία τα οποία μεταφέρουν ταυτόχρονα επιβάτες και οχήματα. Οι
πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας ήδη επιδοτούνται αθρόα και μόνο στο
9μηνο 2023 έχουν πουληθεί πάνω από 2.500 τέτοια οχήματα,
κάποια απ’ τα οποία πιθανότατα έχουν ταξιδεύσει ήδη με τα πλοία για τα νησιά.
Το μέγα ερώτημα λοιπόν είναι: τι οδηγίες ασφαλείας έχει δώσει το Ελληνικό Υπουργείο
Ναυτιλίας για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας προς και από τα
νησιά μας; Καθώς δεν έχει γίνει κάτι γνωστό,
να υποθέσουμε πως η οδηγία είναι "Πάμε κι όπου βγει", όπως συνέβη με τα τρένα στα Τέμπη; Εκεί που πέρασαν μήνες κι ακόμα δεν είδαμε να
παραπέμπονται πολιτικοί σε Ειδικό Δικαστήριο;
Η ανακοίνωση της Αυστραλιανής κυβερνητικής υπηρεσίας
είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση https://www.amsa.gov.au/vessels-operators/domestic-commercial-vessels/dcv-safety-alert-022023-risks-associated-carriage.
Εάν ο σύνδεσμος κάποια στιγμή πάψει να είναι ενεργός, μπορείτε να τη δείτε εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου