31 Οκτωβρίου 2023

ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΠ' ΟΣΟ ΝΟΜΙΖΕΤΕ!

Στις αρχές του 2023 σάλο είχε προκαλέσει παγκοσμίως η ανακοίνωση Νορβηγικής ναυτιλιακής εταιρείας για απαγόρευση μεταφοράς ηλεκτρικών, υβριδικών και οχημάτων υδρογόνου στα πλοία της, για λόγους ασφαλείας: αν οι μπαταρίες λιθίου πάρουν για οποιοδήποτε λόγο φωτιά, η τραγωδία είναι αναπόφευκτη. Είχα αναπτύξει τότε το θέμα στο τηλεοπτικό Ανατρεπτικό Δελτίο του Alert TV.

Το Φεβρουάριο 2022 δυο διαφορετικά πλοία που μετέφεραν ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν την ατυχία να πάρουν φωτιά οι μπαταρίες λιθίου και το μεν Felicity Ace βυθίστηκε στον Ατλαντικό, το δε Euroferry Olympia κατέληξε κατεστραμμένο στο λιμάνι του Αστακού. Τον Ιούλιο 2023 αντίστοιχη φωτιά εκδηλώθηκε σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που μετέφερε το Fremantle Highway, το οποίο κατέληξε επίσης κατεστραμμένο στο λιμάνι του Eemshaven, στα βόρεια της Ολλανδίας.

Τώρα έχουμε μια νέα σημαντική εξέλιξη, αυτή τη φορά απ' την Αυστραλιανή κυβέρνηση, η οποία στις 25/10/2023 εξέδωσε προειδοποιητική Οδηγία Ασφαλείας (Safety Alert) για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας (Battery Electric Vehicles - BEV) με εμπορικά πλοία (τύπου roll-on, roll-off - RORO ferries).

Τις οδηγίες μπορείτε να δείτε αναλυτικά στο σχετικό δελτίο της Αυστραλιανής υπηρεσίας. Εκείνο ωστόσο που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία είναι η πρώτη-πρώτη σύσταση: The presence of BEVs onboard the vessel should be known to the master and crew. Prior to loading, BEVs should be clearly identified with a marking system that the master and all the crew are familiar with. Η παρουσία ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας στο σκάφος πρέπει να είναι γνωστή στον πλοίαρχο και το πλήρωμα. Πριν από τη φόρτωση, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας θα πρέπει να αναγνωρίζονται σαφώς με ένα σύστημα σήμανσης, με το οποίο να είναι εξοικειωμένοι ο πλοίαρχος και όλο το πλήρωμα.

Στην Ελλάδα έχουμε μια εκτεταμένη ακτοπλοΐα, με πλοία τα οποία μεταφέρουν ταυτόχρονα επιβάτες και οχήματα. Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας ήδη επιδοτούνται αθρόα και μόνο στο 9μηνο 2023 έχουν πουληθεί πάνω από 2.500 τέτοια οχήματα, κάποια απ’ τα οποία πιθανότατα έχουν ταξιδεύσει ήδη με τα πλοία για τα νησιά.

Το μέγα ερώτημα λοιπόν είναι: τι οδηγίες ασφαλείας έχει δώσει το Ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπαταρίας προς και από τα νησιά μας; Καθώς δεν έχει γίνει κάτι γνωστό, να υποθέσουμε πως η οδηγία είναι "Πάμε κι όπου βγει", όπως συνέβη με τα τρένα στα Τέμπη; Εκεί που πέρασαν μήνες κι ακόμα δεν είδαμε να παραπέμπονται πολιτικοί σε Ειδικό Δικαστήριο; Να περιμένουμε την επόμενη τραγωδία, με δεκάδες ή και εκατοντάδες νεκρούς, για να δούμε κάποιον ακόμα Υπουργό να παραιτείται με κροκοδείλια δάκρυα στα μάτια και να τον εκλέγουμε μετά πρώτο σε σταυρούς, μόνο που αυτό δεν φέρνει πίσω τα θύματα και ΔΕΝ ξεπλένει τις ευθύνες;

Η ανακοίνωση της Αυστραλιανής κυβερνητικής υπηρεσίας είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση https://www.amsa.gov.au/vessels-operators/domestic-commercial-vessels/dcv-safety-alert-022023-risks-associated-carriage. Εάν ο σύνδεσμος κάποια στιγμή πάψει να είναι ενεργός, μπορείτε να τη δείτε εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κόμβος Βατερού: παρατηρήσεις στην απάντηση της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας (άρθρο)

Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας είχε την ευαισθησία να απαντήσει στο από 15/10/2024  άρθρο μου « Ιστορίες ...